Wszelkie prawa zastrzeżone © 2015
Gięte szkło
®
Przy realizacji budowy: Przedłużenie trasy tramwajowej
Poznańskiego Szybiego Tramwaju (PST) do Dworca
Zachodniego w Poznaniu.
Szkło hartowane charakteryzuje się parametrami mechanicznymi odróżniającymi je od szkła
niehartowanego. W szczególności jest ono od pięciu do siedmiu razy bardziej wytrzymałe
na
obciążenie
mechaniczne,
a
przy
tym
jest
także
sprężyste,
co
oznacza,
że
można
je
w
ograniczonym
zakresie wyginać przykładając obciążenie.
W
jakim
zakresie?
Dobre
pytanie.
Można
na
nie
odpowiedzieć
w
oparciu
o
wiedzę
empiryczną.
Doświadczenie pokazało, że promień, po którym można giąć bezpiecznie szybę hartowaną zależy
od jej grubości: im cieńsza szyba, tym bardziej okazuje się podatna na zginanie.
Te dwie cechy szkła hartowanego — znaczną odporność na obciążenia mechaniczne
i sprężystość, wykorzystano w nowatorskim projekcie, jakim jest zadaszenie szklane
nad dworcem Poznańskiego Szybkiego Tramwaju w Poznaniu, przy dworcu kolejowym Poznań
Zachodni. Powierzchnia zadaszenia obejmuje 2 740 m2 , a zastosowane szkło to: 55.2 ESG
z
testem
HST.
Promień
wygięcia
tafli
szkła
to
7
m.
Wielkość
pojedynczej
tafli
szkła
wynosi
950×2 800 mm. Nowatorski charakter realizacji polega na tym, że wykonawca wykonał powłokę
ze szkła płaskiego giętego mechanicznie na budowie.
W trakcie budowy wykonawca musiał uporać się z szeregiem nowych problemów
technicznych.
Należało
zbudować
urządzenie
do
mechanicznego
gięcia
szkła,
należało
zaprojektować
nowy
profil
aluminiowy
dociskający
szybę
wzdłużnie,
należało
wreszcie
opracować bardzo skuteczny sposób mocowania profilu dociskającego szybę do konstrukcji
stalowej.
Technologia
wykonania
powłoki
była
następująca.
Najpierw,
na
konstrukcji
stalowej
w
miejscach
styku
dwóch
tafli
szkła
wspawano
kołki
gwintowane
A2
o
średnicy
8
mm.
Następnie
na
ziemi
gięto
tafle
szkła
przy
pomocy
wspomnianego
urządzenia
i
wygięte
podawano
w
miejsce
posadowienia. Aluminiowa listwa dociskowa musiała być grubsza niż te stosowane
w tradycyjnych systemach słupowo-ryglowych: szerokość listwy to 100 mm, a podparcie szyby
to 35 mm.
Dodatkową,
i
przy
tym
znakomitą,
zaletą
opisanej
powłoki
jest
brak
poprzecznych
elementów
dociskowych
po
zewnętrznej
stronie
szyb.
Tym
sposobem
spływ
wód
opadowych
pozostaje
niczym nieskrępowany. Poprzeczne uszczelnienie dwóch szyb stanowi fuga
silikonowa.
Powłokę szklaną zaprojektował pan Mirosław Filipiak (firma Profibud z Poznania),
a
wykonała
ją
firma
CC
Montage
Tadeusz
Czyżewicz
(www.ccmontage.com.pl),
która
zgłosiła
szczegóły
techniczne
wykonania
powłoki
w
Urzędzie
Patentowym
RP
(nr
zgłoszenia
P.
400658)
pod nazwą „Wygięta powłoka szklana i sposób wytwarzania wygiętej powłoki szklanej”.
Opisane
rozwiązanie
polecamy
uwadze
architektów
jako,
że
jest
to
ciekawy
sposób
realizacji
zadaszeń łukowych, których koszty są identyczne jak w przypadku zadaszeń płaskich.
Specjalne podziękowania dla firmy Sapa Building Sp. z o.o. za profesjonalne wsparcie
przy projektowaniu i wyprodukowaniu specjalnego profilu dociskającego szyby.
Tadeusz Czyżewicz