Wszelkie prawa zastrzeżone © 2015

Gięte szkło

®

Przy realizacji budowy: Przedłużenie trasy tramwajowej

Poznańskiego Szybiego Tramwaju (PST) do Dworca

Zachodniego w Poznaniu.

Szkło hartowane charakteryzuje się parametrami mechanicznymi odróżniającymi je od szkła niehartowanego. W szczególności jest ono od pięciu do siedmiu razy bardziej wytrzymałe na obciążenie mechaniczne, a przy tym jest także sprężyste, co oznacza, że można je w ograniczonym zakresie wyginać przykładając obciążenie. W jakim zakresie? Dobre pytanie. Można na nie odpowiedzieć w oparciu o wiedzę empiryczną. Doświadczenie pokazało, że promień, po którym można giąć bezpiecznie szybę hartowaną zależy od jej grubości: im cieńsza szyba, tym bardziej okazuje się podatna na zginanie. Te dwie cechy szkła hartowanego — znaczną odporność na obciążenia mechaniczne i sprężystość, wykorzystano w nowatorskim projekcie, jakim jest zadaszenie szklane nad dworcem Poznańskiego Szybkiego Tramwaju w Poznaniu, przy dworcu kolejowym Poznań Zachodni. Powierzchnia zadaszenia obejmuje 2 740 m2 , a zastosowane szkło to: 55.2 ESG z testem HST. Promień wygięcia tafli szkła to 7 m. Wielkość pojedynczej tafli szkła wynosi 950×2 800 mm. Nowatorski charakter realizacji polega na tym, że wykonawca wykonał powłokę ze szkła płaskiego giętego mechanicznie na budowie. W trakcie budowy wykonawca musiał uporać się z szeregiem nowych problemów technicznych. Należało zbudować urządzenie do mechanicznego gięcia szkła, należało zaprojektować nowy profil aluminiowy dociskający szybę wzdłużnie, należało wreszcie opracować bardzo skuteczny sposób mocowania profilu dociskającego szybę do konstrukcji stalowej. Technologia wykonania powłoki była następująca. Najpierw, na konstrukcji stalowej w miejscach styku dwóch tafli szkła wspawano kołki gwintowane A2 o średnicy 8 mm. Następnie na ziemi gięto tafle szkła przy pomocy wspomnianego urządzenia i wygięte podawano w miejsce posadowienia. Aluminiowa listwa dociskowa musiała być grubsza niż te stosowane w tradycyjnych systemach słupowo-ryglowych: szerokość listwy to 100 mm, a podparcie szyby to 35 mm. Dodatkową, i przy tym znakomitą, zaletą opisanej powłoki jest brak poprzecznych elementów dociskowych po zewnętrznej stronie szyb. Tym sposobem spływ wód opadowych pozostaje niczym nieskrępowany. Poprzeczne uszczelnienie dwóch szyb stanowi fuga silikonowa. Powłokę szklaną zaprojektował pan Mirosław Filipiak (firma Profibud z Poznania), a wykonała firma CC Montage Tadeusz Czyżewicz (www.ccmontage.com.pl), która zgłosiła szczegóły techniczne wykonania powłoki w Urzędzie Patentowym RP (nr zgłoszenia P. 400658) pod nazwą „Wygięta powłoka szklana i sposób wytwarzania wygiętej powłoki szklanej”. Opisane rozwiązanie polecamy uwadze architektów jako, że jest to ciekawy sposób realizacji zadaszeń łukowych, których koszty są identyczne jak w przypadku zadaszeń płaskich. Specjalne podziękowania dla firmy Sapa Building Sp. z o.o. za profesjonalne wsparcie przy projektowaniu i wyprodukowaniu specjalnego profilu dociskającego szyby. Tadeusz Czyżewicz

Szybki kontakt

CC Montage Spółka z o.o. ul. Piaski 9 PL 87-800 Włocławek T: +48.542521591 F: +48.542521449 biuro@ccmontage.com.pl Tadeusz Czyżewicz – Prezes tadczyzewicz@ccmontage.com.pl M: +48 601 66 25 04 Piotr Matczak - Project Manager, Constructor p.matczak@ccmontage.com.pl M: +48 607 727 636 Olimpia Dzięcielewska-Verbeke - Project Coordinator brygada@ccmontage.com.pl M: +33 630 02 00 80 Agata Tadajewska - Constructor a.tadajewska@ccmontage.com.pl M: +48 693 36 36 10 Joanna Najmowicz-Gębicka - Finanse j.gebicka@ccmontage.com.pl M: +48 697 701 410 Agnieszka Przybylska - Finanse & Marketing a.przybylska@ccmontage.com.pl M: +48 693 36 36 11